Momenteel ondervinden wij problemen met WhatsApp, hierdoor zijn wij alleen via de mail bereikbaar; [email protected]

+31 (0) 622693898 (Whatsapp Chat Only)

57 Blokken & katrollen

Zeilboot blokken, ook wel katrol genoemd, zijn onmisbaar op iedere zeilboot. Het assortiment bestaat uit Harken blokken, Ronstan blokken en Barton blokken. De katrollen zijn leverbaar met één t/m vijf schijven. Daarnaast kan een zeilboot blok optioneel voorzien zijn van een draaibare swivel, een shackle/sluiting, een klem of hondsvot.

Populaire blokken: enkel blok | ratelblok | schildpadblok | staaldraadblok | vioolblok

2 artikel(en)

per pagina

  • Harken 57 mm schildpad blok 2606

    De 57 mm Carbo blokken zijn van composiet gemaakt 30% lichter en 60 % sterker daardoor zijn ze erg populair bij de kleine en high Tech open boten Meer info

    Normale prijs: € 57,75

    € 53,95

  • Harken 57mm carbo Ratchamatic schildpadblok 2633

    De Carbo Ratchamatic® is een 'load-sensing' ratelblok dat vrij loopt in beide richtingen bij lage belasting. Bij hogere belasting grijpt de ratel functie automatisch in en weer uit zodra de belasting afneemt (voor minder weerstand). Het moment van ingrijpen is zelf in te stellen op het blok. De 57 mm blokken hebben een houdkracht tot 10:1 en zorgen dat je het zeilen langer volhoudt. De draairichting van de ratel is eenvoudig aan te passen door het blok om te draaien. Je hebt voor bakboord/stuurboord dus niet twee verschillende blokken nodig. Meer info

    Normale prijs: € 142,00

    € 132,95

2 artikel(en)

per pagina

Zeilboot blok en katrol

Bij de aanschaf van een nieuw zeilboot blok is het belangrijk dat deze geschikt is voor jouw boot. De dikte van de lijn bepaalt in belangrijke mate de afmeting van de schijf. Uiteraard moet de maximale werkbelasting ook geschikt zijn voor de krachten die op je boot van toepassing zijn.

Gelagerde blokken zijn voorzien van kogellagers waardoor de weerstand aanzienlijk verlaagd wordt. Dit is een groot voordeel voor toepassingen waarbij veel 'getrimd' wordt zoals bijvoorbeeld de grootzeilschoot, de genuaschoot/fokkeschoot of de spinnakerschoten. Ook voor toepassingen waarbij veel gevoel nodig is, is een gelagerd blok een goede keuze. De wrijving wordt verminderd door de kogellagers die zich tussen as en schijf bevinden. Om de lagers bij hoge werkbelasting niet te beschadigen worden ook wel combinaties van rollagers en gljilagers gebruikt in bepaalde gelagerde blokken.

Ongelagerde blokken hebben een glijlagering. Hierdoor is de wrijving hoger (meer contactoppervlakte), maar de maximale werkbelasting vaak ook. Hierdoor zijn deze zeilboot katrollen ideaal voor plekken waar sprake is van een meer statische belasting. De goedkopere ongelagerde blokken bestaan uit een nylon schijf met daardoorheen direct de as. Bij de duurdere blokken zit er nog een rvs of bronzen bus in de schijf verwerkt. Dit komt de weerstand ook weer ten goede. Bovendien heeft dit laatste genoemde type zeilboot blokken een langere levensduur.

Grootschoot blokken

Grootschoot blokken zijn er in alle soorten en maten. Dit heeft er mee te maken dat de grootschoot op verschillende boten anders ingericht is. Op open zeilboten wordt de grootschoot over het algemeen uit de hand gevaren waardoor een grote vertraging noodzakelijk is. Het is dan niet ogebruikelijk 3-schiijfs blokken te combineren om tot een 1:6 vertraging te komen. Vaak is het onderste blok dan voorzien van een zogenaamd hondsvot (bevestiging uiteinde grootschoot) en een klem zodat de grootschoot tijdelijk in de klem geplaatst kan worden. Voor de grootschoot op open kielboten en kleinere zeiljachten wordt ook vaak gebruik gemaakt van zeilboot kartrollen met meer schijven én een ratel functie.