Reddingsvest herlaadset vervangen, maar welke?
Voor veilig gebruik of na activatie van je automatische reddingsvest is het noodzakelijk onderdelen te vervangen. Dit kan door de aanschaf van een complete herlaadset. In veel gevallen is het ook mogelijk om alleen een los CO2 patroon, zouttablet of smeltcapsule te vervangen.
Om de juiste vervangingsonderdelen aan te schaffen is het belangrijk om het opblaasmechanisme te identificeren. Hieronder vind je een uitgebreid overzicht van de verschillende mechanismen en waaraan je ze herkent.
United Moulders Limited (UML)
United Moulders Limited, kortweg UML is één van de grootste fabrikanten van opblaasmechanismen voor reddingsvesten.
Een groot aantal merken, zoals: Baltic, Plastimo, Helly Hansen, Spinlock, Crewsaver (vanaf 2009), Typhoon, Marinepool, Kru, Wetline, Bluewave, Harveys, Seapro, Seago, Mullion, Parmaris, en XM Quickfit maakt gebruik van de opblaasmechanismen van UML in hun reddingsvesten.
Onderstaande UML opblaasmechanismen zijn de meest voorkomende.
MK5 (UML-5)
Het MK5 mechanisme is te herkennen aan de volgende kenmerken:
- de tekst UML-5
- groen indicatie clipje aan de zijkant van de slagkop
(rood indien handmatig geactiveerd) - de onderkant van de smeltcapsule is groen
(rood indien automatisch geactiveerd) - het CO2 patroon wordt bevestigd d.m.v. schroefdraad.
Let op
Sommige fabrikanten gebruiken de Pro Sensor smeltcapsule op de MK5. Deze zijn inderdaad onderling uitwisselbaar, alleen is het hierdoor niet mogelijk om alleen op basis hiervan je mechanisme te identificeren.
Pro Sensor Automatic (MK2)
Het Pro Sensor Automatic mechanisme is te herkennen aan de volgende kenmerken:
- de tekst MK 2
- twee groene status indicatoren
(of rood indien inspectie/vervangen nodig is) - de onderkant van de smeltcapsule is zwart
(rood indien automatisch geactiveerd) - het CO2 patroon wordt bevestigd d.m.v. schroefdraad.
Let op
Sommige fabrikanten gebruiken de MK5 smeltcapsule op de Pro Sensor Automatic. Deze zijn inderdaad onderling uitwisselbaar, alleen is het hierdoor niet mogelijk om alleen op basis hiervan je mechanisme te identificeren.
Pro Sensor Elite
Het Pro Sensor Elite mechanisme is te herkennen aan de volgende kenmerken:
- de tekst PRO SENSOR ELITE
- twee groene status indicatoren
(of rood indien inspectie/vervangen nodig is) - de smeltcapsule is grijs met zwart van kleur
- het CO2 patroon wordt bevestigd d.m.v. schroefdraad.
CM Hammar
Ook CM Hammar is een grote fabrikant van opblaasmechanisme voor o.a. reddingsvesten. Belangrijkste verschil met de UML systemen is dat de Hammar systemen pas geactiveerd kunnen worden als deze voldoende onderwater gehouden wordt. Dit voorkomt onnodig activeren in andere natte omstandigheden.
Je komt de Hammar mechanismes o.a. tegen in Reddingsvesten van Spinlock, Plastimo, Beste en Crewsaver.
Onderstaande Hammar opblaasmechanismen zijn de meest voorkomende.
Hammar A1
Het Hammar A1 mechanisme is te herkennen aan de volgende kenmerken:
- de tekst HAMMAR (zónder MA1)
- het rode trekkoord uiteinde (kan afwijken bij sommige merken)
- het CO2 patroon bevindt zich in de long van het reddingsvest
Hammar MA1
Het Hammar MA1 mechanisme is te herkennen aan de volgende kenmerken:
- de tekst HAMMAR MA1
- het gele trekkoord uiteinde (kan afwijken bij sommige merken)
- het CO2 patroon bevindt zich in de long van het reddingsvest
Halkey Roberts
Tegenwoordig zie je de reddingsvest opblaasmechanismen van Halkey Roberts niet zo heel veel meer. Toch bestaat de kans dat je nog een reddingsvest met dit systeem in gebruik hebt.
Onderstaande Halkey Roberts opblaasmechanismen zijn de meest voorkomende in reddingsvesten.
V85000
Het Halkey Roberts V85000 mechanisme is te herkennen aan de volgende kenmerken:
- de tekst Halkey Roberts V85000
- grijze kop en transparante eindkap
- geel smelttablet
V90000
Het Halkey Roberts V90000 mechanisme is te herkennen aan de volgende kenmerken:
- de tekst Halkey Roberts V90000
- zwarte kop en transparante eindkap
- geel smelttablet
Secumar
Secumar is een grote fabrikant van opblaasbare reddingsvesten. Daarnaast ontwikkelen zij ook zelf opblaasmechanismen voor deze vesten. Je komt ze overigens niet alleen tegen in de reddingsvesten van Secumar. Ook andere fabrikanten gebruiken deze in hun vesten.
3001S
Het 3001S systeem van Secumar maakt gebruik van een CO2 patroon met schroefdraad en een losse zoutpil.
4001S
Bij het Secumar 4001S systeem is de CO2 cilinder voorzien van een bajonet sluiting. De smeltpil is voorzien van een houder die in zijn geheel in het opblaasmechanisme geplaatst wordt.
CO2 patronen
De CO2 patronen zijn veel universeler dan de overige onderdelen van een herlaadset en hierdoor vaker uitwisselbaar. Belangrijk om op te letten bij de aanschaf van een CO2 cilinder is de inhoud én bevestiging (de wijze waarop het patroon aan het opblaasmechisme bevestigd kan worden).
Lees verder over de houdbaarheidsdatum van een CO2 patroon >>
De inhoud van het patroon wordt aangegeven in aantal gram en is afhankelijk van het drijfvermogen van je reddingsvest. Er zit een verschil tussen het daadwerkelijke drijfvermogen en de categorie waarbinnen het vest valt. De meest voorkomende maten zijn:
- 20 gram
- 24 gram (100N)
- 33 gram (150N-170N)
- 38 gram (175N-190N)
- 45 gram (150N+staak)
- 60 gram (275N-300N)
BELANGRIJK
Het is belangrijk om altijd goed te controleren of het nieuwe gas patroon ook dezelfde inhoud (aantal gram) heeft als van het origineel in je reddingsvest!
Opblaasmechanisme niet gevonden?
We hebben geprobeerd om een zo volledig mogelijk overzicht van reddingsvest mechanismen op te stellen in dit artikel.
Twijfel je toch over jouw mechanisme of staat deze er niet tussen?
Stuur ons dan een mail met daarin een aantal scherpe foto’s van het opblaasmechanisme en eventuele losse onderdelen. Vermeld hierbij ook het merk en type automatisch reddingsvest en het drijfvermogen of de inhoud van de CO2 cilinder. We helpen je dan graag verder en proberen dit artikel verder aan te vullen.
Bekijk alle reddingsvest herlaadsets >>
Dit varieert tussen de 1-5 jaar en is sterk afhankelijk van het gebruikte opblaassysteem. In dit artikel lees je er alles over zodat je het reddingsvest veilig kan blijven gebruiken.
Er zijn ontzettend veel merken reddingsvesten. Het aantal fabrikanten van opblaasmechanismen is echter veel beperkter. Het is daarom in de meeste gevallen niet noodzakelijk om een herlaadset te kopen van de fabrikant van het reddingsvest zelf. Een optisch verschil in CO2 patroon of trekkoord is mogelijk.
Leveranciers van herlaadsets kopen deze onderdelen bij meerdere fabrikanten in. Hierdoor zien we met name bij CO2 cilinders regelmatig verschillen in coating en/of afmetingen. Zolang de inhoud van het patroon gelijk is aan het origineel in je reddingsvest kan dit geen kwaad.
Dat is moeilijk te zeggen en sterk afhankelijk van het aantal (dezelfde) reddingsvesten aan boord, de duur van de tocht en de verkrijgbaarheid van de herlaadsets gedurende de tocht.
Het is in ieder geval van belang om voldoende reserve herlaadsets mee te nemen aan boord. Naast een daadwerkelijke Man-Over-Boord situatie kan het vest ook per ongeluk geactiveerd worden.