Nieuwe Olympiajol mast op de marktO-
We hebben in samenwerking met Stefan de Vries en één van de bekendste mastenbouwers een Ojol mast ontwikkeld. Daarbij is naast het belangrijkste aspect: een speciale geprofileerde pijp met de gewenste stijfhijd, kurve en flexibiliteit in de top, op het gewicht en een aantal andere details gelet. We werken samen met een zeer bekende italiaanse mastenbouwer die wereldwijd op het hoogste niveau masten bouwt: Emmeti Spars.
Mast & Zeil: de motor van de Olympiajol
Het mag duidelijk zijn dat het zeil de “motor” van elke zeilboot is. De mast wordt daarbij echter vaak onderschat. Terwijl die mast juist in grote mate verantwoordelijk is voor de vorm van het grootzeil. De manier waarop de mast op verschillende plaatsen en onder verschillende omstandigheden buigt, bepaalt de diepte en de twist van het grootzeil. In grote lijnen komt dat op het volgende neer: hoe meer de mast buigt, hoe vlakker het zeil wordt. De twist van het zeil is de mate waarin de bovenkant van het zeil “open” gaat bij een inkomende vlaag of geopend kan worden door bijvoorbeeld het gebruik van de cunningham. Dit is zo belangrijk omdat de energie die het zeil levert, in sterke mate “geregeld” kan worden: als een “te” harde vlaag invalt, buigt de top en loost het zeil de overvloedige energie. Afhankelijk van de trim gebeurt dit in grotere mate.
Ook het feit dat de mast geprofileerd is, is een groot voordeel ten opzichte van de gebruikelijke ojol masten. De “ongestoorde” aanstroming van de lucht op het zeil is van belang voor de energie (lift) die het zeil levert. Een mast staat dus eigenlijk precies op de verkeerde plek voor deze “ongestoorde” aanstroming. Afhankelijk van de vorm van de mast is deze verstoring groter of kleiner. Ronde masten zorgen voor de grootste verstoring, geprofileerde masten halveren die verstoring en zogenaamde wing-masten leveren zelfs extra energie. Als vuistregel geldt: ronde masten reduceren het effectieve zeiloppervlak bij boten zoals de Olympiajol tot zo’n 10% en geprofileerde masten tot ca 5%. Het voordeel daarvan spreekt voor zich!
Details
Zoals aangegeven hebben we tijdens de ontwikkeling nog op een aantal andere details gelet:
Mastvoet
We hebben het beslag zo licht en efficiïnet mogelijk gemaakt: de mastvoet is bijvoorbeeld aanzienlijk kleiner en lichter geworden. Zie hieronder.
Lummelbeslag
Het lummelbeslag is niet meer voorzien van een grote ring, maar wordt geïntegreerd. Zoals hieronder te zien is.
Verstaging
Er wordt geen staaldraad meer gebruikt maar PBO verstaging. Het voordeel hiervan is aanzienlijke gewichtsbesparing en minder rek.
Topslot
Verder heeft de mast een topslot. Dit houdt in dat het grootzeil gehesen wordt met een val die voorzien is van een systeem waardoor het zeil na het heisen aan de bovenkant van de mast gefixeerd wordt. Het deel van de grootzeilval dat na het heisen in de mast hangt, blijft tijdens het zeilen niet onder spanning staan. Dit heeft drie belangrijke voordelen:
- de rekkende val heeft geen nadelige gevolgen meer voor de vorm van het grootzeil
- de rekkende grootzeilval veroorzaakt geen energieverlies meer, de volledige energie kan dus omgezet worden in snelheid
- er ontstaat geen onnodige compressie op de mast: normaal gesproken is het immers zo dat zowel de val in de mast aan de masttop trekt, als het gedeelte van de val dat aan de kant van het grootzeil zit. Beide “vectoren” oefenen een kracht uit op de mast. Wanneer een topslot gebruikt wordt, vermindert deze kracht met maarliefst 50%!
Meten is weten
Uiteindelijk hebben we ook deze mast gemeten en geoptimaliseerd voor het zeil dat Stefan gebruikt. Op onderstaande afbeelding is te zien hoe we de buiging over de gehele lengte van de Ojol mast meten. Daar waar nodig hebben we de mast stijver gemaakt. Zoals aangegeven is het zeil van de Olympiajol uiteraard de “motor” van de boot. Uiteindelijk bepaalt de mast echter in belangrijke mate de vorm van het zeil. De mast en het zeil vormen zo een twee-eenheid die niet los van elkaar gezien kunnen worden als het gaat om de performance!
Resultaat
Afgezien van het feit dat wij deze mast in samenwerking met Emmeti Spars ontwikkeld hebben en zij een enorme staat van dienst hebben (Olympische spelen, Wereldkampioenschappen etc), werden de details in nauw overleg met Stefan de Vries (Nederlands en Duits kampioen Ojol) ontworpen. Inmiddels heeft Stefan een aantal wedstrijden met voortreffelijke resultaten met de nieuwe mast gevaren:
Stefan:“Mijn ervaring in de Finn bood veel meerwaarde tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Ojol mast. In de Finn kan een “verkeerde” mast het verschil maken tussen winnen en verliezen. Dat geldt voor de Ojol in principe ook. Tot nu toe werd daar echter weinig aandacht aan besteed.”
“Deze mast brengt hier verandering in en zal in de Ojol een enorme performance meerwaarde geven”.
Ik zou graag meer informatie over deze mast hebben. Ik wil een O Jol aanschaffen, maar moet daar vermoedelijk een nieuwe mast voor hebben. Een van de vragen die mij dan bezig houd is of elk zeil op die nieuwe mast mast of moet ik dan ook een ander ( nieuw zeil) aanschaffen. Wat zijn de kosten van zo’n nieuwe mast? Ik hoor het graag
Mvg
Henk Schipperheijn
Beste Henk,
Allereerst mijn excuses voor de late reactie!
Je kunt deze mast ook gebruiken met je huidige zeil. Daarbij is het wel van belang je te realisren dat mast en zeil altijd één geheel zouden moeten vormen om optimale performance te kunnen bereiken. De zogenaamde luff curve van je grootzeil dient overeen te komen met de basis-kromming van je mast. Afhankelijk van de omstandigheden (windsnelheid / golven) kun je met de trim van je mast-zeil combinatie vervolgens een optimaal profiel voor de verschillende omstandigheden creëren. In het artikel Nieuwe Olympiajol mast op de markt, staat dit principe wat verder uitgelegd. Omdat deze mast geoptimaliseerd is voor het Doyl DR 08 ALLROUND Ojol Grootzeil dat in samenwerking met Stefan de Vries (Duits- en Nederlands kampioen Ojol) ontwikkeld werd, levert deze mast-zeil combinatie waarschijnlijk meer performance dan wanneer een ander grootzeil gebruikt wordt.
De prijs en meer details over de nieuwe Olympiajol mast kun je vinden op deze pagina: Ojol mast kopen
Als je meer vragen hebt, kun je altijd contact met ons opnemen!
Met vriendelijke groet,
Mika