Onlangs nam een ervaren solo zeiler (twéé keer rond de wereld) contact met ons op. Voorheen voer hij op een 44 ft schip en sinds kort op een verlengde Pogo 7,50 (o.a. bekend van de 6,5 meter Mini Transat bootjes). Hij gaat hiermee lange tochten maken richting Estland en Letland. Behalve dat deze fanatieke zeiler solo zeilt, is hij 76 jaar jong. Petje af!

Hij heeft Mika een aantal problemen voorgelegd, waar hij tegen aanloopt op zijn schip. In dit blogartikel gaat Mika wat dieper in op de mogelijke oplossingen. Hopelijk is het interessant voor je om te lezen en als je zelf nog tips hebt, dan horen we die graag middels een reactie onderaan dit artikel. Veel leesplezier!

Probleem 1: wegneembare babystag
Ik heb een babystag die ik wegneembaar wil hebben omdat het lastig is bij het overstag gaan. Dan loopt de fok tegen de rvs stag aan.
Daar maak ik een Dyneema stag voor waar een tweetal blokjes voor nodig zijn. Verder moet de stag even naar de mast worden getrokken door bijvoorbeeld een stuk elastiek.
Laten we de blokjes samenvatten als een soort van talie. Aan de talie komt een 6 of 8 mm lijn die ik in de kuip op een stopper wil zetten.

Advies
Voor het babystag zou ik kiezen voor een eenvoudige talie m.b.v. één of twee low friction ringen. Dit type ringen is bijzonder sterk en in vergelijking tot blokken erg voordelig. De talie op onderstaande afbeelding is ook voor een babystag gemaakt (op een 43 voet wedstrijdboot). In jouw geval, zul je het halende part van de lijn (dat hier voorzien is van een stalen pin (dog bone) waar een andere lijn aan bevestigd kan worden) zo lang willen maken dat het door de stopper en eventueel op de lier kan. Ik zou je aanraden hiervoor een lijn met Dyneema kern te gebruiken. Deze kun je dan daar waar de lijn niet meer in de stopper komt verjongen waardoor de frictie afneemt. Een overzicht van lijnen vind je op deze pagina.

Als je een voordelige lijn zoekt voor deze toepassing die bovendien goed verjongd kan worden, zou ik de Maffioli Easytech Dyneema (kern is mix van Dyneema / polypropyleen) lijn aanraden.

Zoek je toch een lijn met een hogere kwaliteit, dan zou ik de Maffioli Globaltech Dyneema lijn aanbevelen. Deze lijn heeft een kern van gecoat Dyneema en een mantel met grip garens.

talie babystag 43 voet wedstrijdboot

Talie babystag 43 voet wedstrijdboot

Om het babystag vóór de overstag manoeuvre naar de mast te trekken, zou ik inderdaad ook elastiek gebruiken. Dat vind je op deze pagina in verschillende maten en kleuren.

Probleem 2: dubbele achterstag
Aangezien ik een fatzeil als grootzeil met een flinke uitbouw heb. Is er de keus tussen een wip of dubbele achterstag. Mijn keuze is om er een dubbele achterstag van te maken. Nu wil ik mijn zijstagen V1 laten integreren in mijn achterstag en daar een blokje met een “cleam” in splitsen. Ik weet dus niets van de sterkte van de blokjes af
Je ziet het moet allemaal handig klein sterk en goedkoop blijven.

Advies
Ik begrijp je keuze voor een dubbele achterstag en denk ook dat dit een goede optie is voor een zeil met een grote uitbouw. Zeker als je langere afstanden, solo zeilt is dit met het oog op veiligheid ook slim.
Wat ik niet helemaal begrijp als ik je vraag lees, is waarom je de zijstagen en het achterstag zou willen “integreren” met een klem?
Op wedstrijdboten is het gebruikerlijk twee achterstagen te hebben (bakstagen / runners). Op onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld hiervan:

dubbele achterstag wedstrijdboot bovenaanzicht

Dubbele achterstag wedstrijdboot bovenaanzicht

dubbele achterstag wedstrijdboot vooraanzicht

Dubbele achterstag wedstrijdboot vooraanzicht

De bakstagen zijn in de mast bevestigd aan een horizontale pin. Deze zijn onafhankelijk van de zijstagen. Ik denk ook dat het de voorkeur heeft om deze niet te combineren omdat er in het geval van schade maar één van de lijnen vervangen moet worden.

Maar misschien begrijp ik je niet goed?

Probleem 3: verstelbare overloop
Mijn grootschoot overloop heb ik verbouwd naar een verplaatsbare car die door een
dubbele lijn (8 mm) naar BB of SB verplaats kan worden. Daar heb ik aan het eind op de aluminium blokken rvs kleine blokjes die je ook bij een Optimist kan gebruiken voor nodig. Die ik aan het eind in een simpele “cleam” kan vast zetten. En natuurlijk ook aan de car zelf.

Volgens mij kan dit een enkelschijfje met hondsvot zijn, die ik met een harpsluiting aan de car bevestig. Nu denk ik dat deze maat van blokjes misschien ook wel voor de babystag kan gebruiken en dus ook in de bakstagen. Voor de bakstagen gebruik ik mijn huidige blokken van 60 mm. Dat scheelt weer in de kosten.

Advies
Ik heb natuurlijk niet exact voor ogen hoe de overloop er op jouw boot uit ziet. Misschien zou je een foto kunnen opsturen? Dan kan ik wat beter met je meedenken.

Vaak wordt gebruik gemaakt van een 2:1 of een 3:1 vertraging met een lijn die naar bijde zijden van de boot geleid wordt. Via klemmen kan de overloopwagen dan gefixeerd worden. Twee voorbeelden zijn op onderstaande afbeeldingen te zien:

verstelbare grootschoot overloop met vertraging 2:1

Verstelbare grootschoot overloop met 2:1 vertraging

verstelbare grootschoot overloop met vertraging

Verstelbare grootschoot overloop met 3:1 vertraging

Afhankelijk van het type rail dat je al hebt, kun je dan de bijpassende overloopwagen en eventueel de passende (schildpad) blokken kiezen.

Voor een overloop zou ik persoonlijk geen 8 mm lijn kiezen op jouw boot. Een 8 mm lijn ligt weliswaar fijn in de hand maar je moet ook meteen grotere blokken en een grotere overloopkar kiezen. Een 6 mm lijn veroorzaakt minder frictie en alle blokken en klemmen kunnen kleiner (lees: goedkoper) zijn.

Vragen of tips?

Heb je naar aanleiding van dit artikel zelf een vraag, feedback of misschien wel tips? Reageer dan hier onder of neem contact met ons op!

Leave a Comment